#208: Kevätseuranta



Joitain rinnakkaisia huomioita, jotka voivat liittyä tai olla liittymättä varsinaiseen teokseen.


Kun saavuimme Münchenin rautatieasemalle tammikuussa 2012 matkallamme äänestämään Suomen tulevasta presidentistä, pysähdyimme katsomaan aseman mainosnäytössä pyörivää time lapse -videota. Videolla esitettiin aseman koko päivän tapahtumat muutamaan sekuntiin tiivistettyinä: ihmiset menivät sisään juniin ja astuivat niistä ulos, kaupat aukesivat ja sulkeutuivat, väki virtasi tasaisena massana. Vaikutti siltä, että video pyöri loputtomasti saman päivän tapahtumia toistaen, kuin elokuvassa 'Päiväni murmelina'. Tapahtumien nopeuden takia yksityiskohtia oli vaikea erottaa.
---
Mennessämme ensimmäistä kertaa käymään Boesnerissa, saksalaisessa taiteilijatarvikkeiden hypermarketissa, kiinnitimme huomiota kaupasta löytyneisiin vitriinikehyksiin. Kehyksiä myytiin sekä tyhjinä että valmiina sisustusteoksina, joissa oli sisällä jotain. 'Jotain' tarkoittaa tässä tapauksessa muistikuvaan nojaten pyöreää, nuuskarasiamaista esinettä, joka oli kääritty mustavalkoraitaiseen käärepaperiin. Paketoitu pyöreä esine oli liimattu kehyksen keskelle ja kehyksen oikeassa alakulmassa oli mitä luultavimmin taiteilijan signeeraus.
---
Kevätseuranta (2012) koostuu periaatteessa valokuvista sekä maasta kerätyistä roskista, kahdesta luultavasti tavanomaisimmasta residenssityöskentelyn muodosta. Yli 20 000 valokuvasta on editoitu 25-minuuttinen videoteos, joka esittää lineaarisesti ajan kulkua tammikuun alusta kesäkuun loppuun sisätilasta käsin koettuna. Vitriineihin kerätyt roskat representoivat ylimmän kerroksen residenssiateljeen ikkunoista ulos katsottaessa havaittuja maiseman värejä. Päivämäärät sekä valitut, yksitellen nimetyt värit on merkitty jokaisen vitriinikehyksen lasiin erikseen.

Teoksen kaksi osaa, video ja vitriinit, liittyvät toisiinsa voimakkaasti. Kummassakin on kyse visuaalisesta havaitsemisesta. Molempien tiivistetty sisätila on sulkenut muun ulkopuolelle. Bachelardin mukaan talon ulkopuolisen öisen liikennemelun voi muuttaa mielessään meren kohinaksi, ja siten on mahdollista rauhoittua, saada unta jopa Pariisin keskustassa(1). Käytimme samaa poeettista lähestymistapaa etsiessämme maastosta eri päivinä valittuja värejä. 'Aamusumu'-esimerkkipäivänä pääsiäisen jälkeen menimme Ihringeniin katsomaan viinitarhoja kuumeisen ystävämme kanssa. Aamulla Schwarzwaldin puiset huiput olivat sankan sumun peittämät, mutta usva hälveni tapansa mukaan päivän mittaan. Löysimme multaisesta ympäristöstä useita vaaleita lehtokotilon kuoria. Ne muistuttivat aamusumun väriä. Saavutimme välittömästi konsensuksen ja päätimme, että kuoret edustavat aamusumua par excellence. Ystävän kuume alkoi nousta, emmekä ehtineet kerätä kaikkia kuoria.

Freiburgin lähiympäristöstä keräämämme tietynväriset roskat/esineet/kasvinosat voivat kuvittaa tiettyä luonnonilmiötä: sateenkaarta, aamusumua, syreeninkukintoa, lehtivihreää. Ne myös saattavat ilmentää pysyvämpiä, arkkitehtonisia elementtejä, kuten Zähringenin Bürgerhaus, tai väliaikaiseen peittämiseen tarkoitettuja synteettisiä materiaaleja, kuten koirankakkapussi tai Bürgerhausin väliaikainen vihreä kattopressu. Yhdessä nämä edellä mainitut löydökset pyrkivät rakentamaan maisemamaalauksen, jossa yhdistyy sekä vanitas että Stilleben. Videon kohdassa 16:30 kuvassa sisätilassa näkyy pystyyn kuivunut, liikkumaton kukkakimppu, kun taas ikkunalasin ulkopuolella tuuli ruoskii keväisen puuston lehvästöä. Kontrasti näiden kahden kuvan välillä ei voisi enää paljon suurempi olla.

Joissakin lähes yliluonnollisissa sieluntiloissa ihmisen silmien alla avautuva näkymä paljastaa elämän koko syvyyden - oli näkymä kuinka arkipäiväinen tahansa. Siitä tulee elämän syvyyden symboli.(2)


Victor Hugokin kiinnitti huomionsa maisemaan vieraillessaan Freiburgissa ja kävellessään kaupungin metsäisillä rinteillä. Hugo kirjoittaa vuonna 1841:

En edennyt ylös torniin. Korkea mäki, lähes vuoren veroinen, joka tapauksessa tornia paljon korkeampi katselee Freiburgin yli idänpuolella. Päätin siis kiivetä mäelle tornin sijaan, ja vaivannäköni palkittiinkin ruhtinaallisesti mahtavalla näkymällä kaupunkiin sekä Dreisamin laaksoon. Kaupungin keskustassa jalkojeni alla makasi synkkä katedraali ylevine torneineen, jota ympäröi erikoislaatuiset, kirjavanvärisesti laatoitetut harjakattoiset talot, ja siellä täällä niiden seassa joitain neliönmuotoisia torneja, jotka olivat joskus kuuluneet vanhan linnoituksen muuriin, samalla kaiken yli levittäytyvä suunnattoman kokoinen, vihreääkin vihreämpi tasanko, ja puinen huippu vasemmalla, joka muistutti muodoltaan erään Venetsian kauppatasavallan valtionpäämiehen hattua, sekä horisontissa satojen mailien mittainen vuorijono.

Kun olin aikeissani laskeutua mäeltä alas, huomasin polun joka näyttäytyi katoavan kahden piikkisuoran kiviseinämän väliin. Seurasin polkua lyhyen matkan, ja yhtäkkiä huomasin katselevani, kuin ikkunan läpi, täysin erilaista laaksoa. Olisi voinut luulla yhtäkkiä siirtyneensä tuhansien mailien päähän. Tämä oli kapea, hämyinen, ylevien kukkuloiden ympäröimä yrmeä laakso, missä näkyi vain satunnaisia rakennuksia puiden siimeksessä. Tiivis pilvimassa peitti näiden kukkuloiden huiput; mutta pilvien alapuolelta, sekä kumpareiden välisistä aukeista pystyin näkemään, kuin valtavan tornin ampuma-aukoista ulos katsottaessa, palasia kirkkaan sinistä taivasta.(3)

Kevään etenemisen ikkunasta seuraamisen lisäksi jalkauduimme sopivin väliajoin maisemaan etsimään värejä. Keräily kiinnitti usein ohikulkijoiden huomion. Alussa keräsimme värejä tienvarsiautomaateista saataviin kirkkaankeltaisiin koirankakkapusseihin. Se oli tietenkin osaltaan omiaan lisäämään yleistä huvittuneisuutta vastaantulijoissa. Vaihdoimme pian kakkapussit kestävämpään, ateljeesta löytyneeseen Shanghain lentokentän paperikassiin, jota käytimme keräilyretkillä residenssin päättymiseen asti. Keräilyn jatkuttua pidempään lakkasimme vähitellen välittämästä ihmisten reaktioista, ja keskityimme täysin itse keräämiseen.

Tietynvärisiä roskia kerätessä ympäröivä todellisuus muuntautuu ikään kuin jättimäiseksi sienimetsäksi. Ympäristön havaitseminen pelkistyi ja tarkentui tietynvärisiin ja -kokoisiin, usein synteettisiin olioihin(4), yksi kriteeri kun oli, että kerättävien olioiden tulisi säilyttää löytöhetken värinsä mahdollisimman pitkään. Huomio tarkentui maisemassa liikuttaessa siis hyvin rajatulle alueelle. Tämä teki käytännössä mahdottomaksi kokonaisvaltaisen, psykofyysisen ympäristössä olemisen, joka, paradoksaalista kyllä, oli olioiden keräämisen yhtenä lähtökohtana, samoin kuin uuteen ympäristöön tutustuminen ja aktiivinen oleilu. Samankaltainen ilmiö tapahtuu niin ikään sienestyksessä. 'Tosissaan sienestettäessä' metsästä muodostuu tasainen värialue, josta sienet erottuvat hiukan erivärisinä. Ikään kuin metsänpohjaa katsoisi läpi lämpökameran, joka ilmoittaisi sienten luovuttavan hieman enemmän lämpöä kuin niitä ympäröivä maa ja kasvillisuus. Todellisuudessa asia ei liene näin yksinkertainen (tai helppo!), mutta jokainen sienestämiseen hurahtanut voi todistaa, että hetken sienimetsään astumisen jälkeen alkaa löytää sieniä helpommin. Aistit virittyvät hiljalleen tunnistamaan sienten muotoja ja värejä syksyisestä metsästä, joka jo itsessään on äärettömän moninainen. Juuri moninaisuuden ohi katsominen luo ne olennaiset raamit, joiden puitteissa sienestäminen on yleensäkään mahdollista: sienten tausta on pakko sivuuttaa, jotta olennainen, sieni, piirtyisi selvärajaisena esiin.  

Kevätseurannan lähtökohtana on ollut sarja elämyksellisiä havaintoja maisemasta ikkunan takaa. Kukin havaittu väri on tällaisen kokemuksen jälkeen sitten nimetty erikseen. Vasta nimeämisen tapahduttua esineitä on lähdetty keräämään sattumanvaraisten reittien varsilta kaupungista ja sen lähialueilta. Materiaalit ovat poisheitettyjä tai muuten vain lojumasta löydettyjä. Niiden elinkaari esineinä jäisi ehkä pientareella lojuessaan lyhyeksi lukuun ottamatta muoveja, joiden täydellistä hajoamista saisi odottaa. Nyt nämä objektit on kuitenkin kuivatettu, puhdistettu irtaimesta maa-aineksesta ja kapseloitu vitriineihin suojaan kosteuden, paahteen, liikenteen ja lämpötilavaihteluiden kulutukselta. Niiden hajoamisprosessi luultavasti jatkuu, aikajänne on vain muuttunut dramaattisesti hitaammaksi. Samaan tapaan muuttuu alkuperäinen mielikuva maiseman väreistä. Eräs keskeinen pohdinta teoksessa on, että täydellistä vastaavuutta eri kielien ja järjestelmien välille ei voi syntyä. Havainto saa kielen muodon, joka käännetään takaisin visuaaliseksi säännöksi, joka ohjaa havaintoa esineisiin, jotka kuitenkin elävät omaa elämäänsä. Ajassa tapahtuva muutos on olennainen osa teoksen kokemista. Jo nyt Zähringer Bürgerhausin heleän vaaleanpunaiset terälehdet ovat muuttuneet vaaleanruskeiksi. Mielikuva väristä, jota vielä alkuvuonna päivittäin katseli, on taittunut vuoden loppupuolella seepiaan.


(1) Bachelard, Gaston. Tilan poetiikka, s. 116–117.
(2) Baudelaire, Charles. Curiosités esthetiques, s. 221.
(3) Hugo, Victor. The Rhein vol. II, s. 96–97. Kirjoittajan vapaa suomennos.
(4) http://fi.wikipedia.org/wiki/Olio_(filosofia)